Hwarang - subjektivní recenze

27. listopadu 2017 v 20:25
KBS2 vytvořila příběh o založení Hwarangu - školy pro mladé šlechtice. Už to jí dalo možnost nahnat na malou plochu skupinu mladých krásných chlapců a rozehrát koncert dramatických vztahů. Znáte to, soupeřící rodiny, osobní sympatie a antipatie, soutěživost a testosteron... K tomu přihodíte příběh o skrývajícím se králi "bez tváře", kterého matka nechce pustit na trůn, rebela nejasného původu a půvabnou dívku - co může divák chtít víc?

Tak třeba já bych chtěla děj. Aspoň trošku. Bohužel na scénáristu nejspíš po najmutí hallyu hvězd v rozpočtu nezbylo. Takže po hodně zajímavém startu se začne seriál vyznačovat zejména tím, že se tam nic neděje. Hwarang je založen přes odpor dvorních hodnostářů - a nic se neděje. Mladíci nastoupí do školy (někdo dobrovolně, někdo pod nátlakem), porvou se - a nic se neděje. Hrdinka trpí pochybnostmi ohledně hlavního hrdiny - a nic se neděje. Ze začátku jsem to i celkem oceňovala jako protiváhu k dějově a emočně nadupanému SFD, ale když se to takhle táhlo patnáct dílů, propadla jsem beznaději i já.

Absence děje bohužel zpotvoří i postavy, původně zamýšlené jako sympatické, a zabrání jim vytvořit si mezi sebou nějaký sledovatelný vztah. Čekali byste bromanci? Nebo aspoň vznik pevné party? Tůdle. Až na drobné záchvěvy (herci dělali, co mohli) jsou si mezi sebou spolužáci ukradení. Ono taky jak se mají smelit, když se tam nic neděje. Hrdinka z původně dynamické mladé dámy velmi rychle zvadne a střídá v zásadě tři výrazy - povzbudivý, odhodlaný a pláč. Zhruba rovnoměrně, 1:1:1. Zakladatel školy měl být asi typem zábavného staříka, skrývajícího hlubokou moudrost, něco na způsob Pratchettova Lu-Tze. Jenže když nemá jak tu moudrost dát najevo (protože se nic neděje) a zábavnost spočívá v tom, že neovládá své tělesné pochody, má člověk chuť pobrečet si s hrdinkou.

V seriálu se také hodně hledí. Buď na někoho nebo jen tak před sebe. Chápu, že dobrý vyzrálý herec vyjádří výrazem tváře vnitřní drama jak fík, ale nic se nemá přehánět. Tady hledí každý a furt. On taky co mají dělat, když se... no nic. Ať hledí, ale ať je při tom nezabírá kamera! Když vyjde hledění různých postav v součtu na nějakých 15 minut z hodiny, je to prostě moc. Zvlášť, když je hercům většinou jen lehce přes dvacet a na takový typ hraní mají ještě půl kariéry času. A počítáte k tomu i princeznu, která podobně jako medvědi postrádala mimiku.

V takové situaci jsem byla v 16. díle tak vděčná, že se konečně něco děje, že jsem omylem půl epizody fandila zápornému princi ze sousedního království!

V poslední čtvrtině se děj rozjel, ale tam, kde by člověk čekal bromanci nebo aspoň běžný zájem o spolužáka, byla mezi chlapci celkem lhostejnost - a proč se ve finále přiklonili tam, kam se přiklonili, moc odůvodněné nebylo.

Dobře, celkově Hwarang stál za pytel, ale zkusme na něm najít něco pozitivního, když jsem to dokoukala do konce (poslední dva díly tedy pouze z povinnosti, je blbý psát recenzi na nedokoukaný seriál. Takže:

1. Eye candy. Chlapci jsou pěkní, mladí, oko si odpočine. Krom toho mi cvičí mozkové závity rozlišovat nějakých 6 hochů odlišné rasy, když jsou zhruba stejně staří, stejně velcí, stejně učesaní a stejně oblečení. A mám radost, že se k-dramaa za ty roky někam posunulo a hrdinové se jednak chovají k hrdinkám daleko slušněji a jednak se netváří, jako by pojedli prášek do pečiva. (Srovnávací vzorek: You are beautiful a Rooftop Prince.)

2. Fanfic. Základní schémata postav jsou celkem dobrá, charakteristiky zajímavé - kdyby scénář psal někdo jiný, mohlo by to být celkem dobré drama.

3. Královna matka - pro mě nejlépe zahraná postava. Ze své postavy dostala maximum a i to hledění zvládala s výrazem.

4. Ze začátku mě opravdu ta absence děje vlastně těšila - vyrovnávala jsem tím zběsilý rozjezd SFD, co si budem povídat.